Zásady pro výměnu autožárovek

Zásady pro výměnu autožárovek


V době, kdy ještě vyhláška nařizovala řidičům svítit pouze za snížené viditelnosti, byly světelné zdroje ve světlometech, většinou halogenové žárovky, zatěžovány úměrně. Byly totiž konstruovány pouze pro večerní a noční provoz a jejich životnost se tím pádem relativně prodlužovala. Většina vozů za socialismu se na silnicích pohybovala v průběhu dne a v té době lidé zpravidla svítili v zimním období, kdy je délka slunečního svitu kratší.

elegantní vozidlo

Současná podoba vyhlášky nařizuje svítit i v průběhu dne, a to zkracuje životnost autožárovek minimálně o polovinu. Některé platné zásady však mohou tuto situaci usnadnit a tím přispět i k vyšší bezpečnosti silničního provozu:

Oba světlomety současně

Jestliže se vypálí jedna z žárovek na předním světlometu, měli bychom vyměnit současně i žárovku ve v tom druhém. Jde totiž o to, že jestliže byly montovány v obou světlech současně, je velmi pravděpodobné, že svou životnost brzy ukončí i druhá žárovka. Vzhledem k tomu, že právě jejich výměna není zrovna snadný proces, a že zvláště u moderních vozů ji musí provádět odborníci v servisu, je současná výměna obou svítidel výhodnější z hlediska časového i finančního.

elektrické auto

Rozdílné druhy žárovek

Vyměnit současně oba světelné zdroje předních světlometů je optimální i z toho důvodu, že (pravděpodobně) použijete dva shodné modely od stejného výrobce. Máte pak jistotu, že nejsou rozdíly mezi levým a pravým světlem, co se týče intenzity osvitu, barevného podání, světelného kuželu apod. Nakonec máte přehled o tom, jaké žárovky ve světlech jsou instalované, a že mají opět obě dvě relativně shodnou životnost. Další výměna pak může nastat opět současně. Za úvahu také stojí náhrada klasických halogenů produktovou řadou, která prodlužuje životnost právě pro denní svícení, např. Light Day od výrobce Osram.

stará nostalgie

Elektroinstalace

Tu se vyplatí prověřit vždy, když praská pouze halogen v jednom ze světlometů, a to v podezřele krátkém intervalu. Může to způsobovat rozdíl ve vstupním napětí, jehož příčinou může být i rozdílná délka kabeláže, vedoucí od světlometu ke zdroji. Tím také vzniká v jednom obvodu vyšší odpor a prověřit by to měl odborník citlivým přístrojem.